CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, March 2, 2008

ينفع في شتـــــــا أو صيف - هو إيــــه؟؟؟



الغناء الشعبي في أي بلد في العالم هو زي ما بيقولوا نبض الشعب وإنعكــــــاس لثقافة وهوية ذلك الشعب - لكن عندنا إحنا بالذات أصبح الغناء الشعبي رمــــــز البضان والبيئة والتخلف وكمان الجهل والأمــــــية
يعني ببساطة كده حبيت أعقد مقارنة بين الشعبيات عندنا والشعبيات عندهم ولقيت أن أبسط مثال وأسهله هو المطرب الشــــــــــــــعبي البريطاني (Eric Clapton)
الأخ إيريك راجل فنان بجد وعازف جيتار وكاتب أغاني ومن زمان وهو على أستايل الفن ده وليه جماهير على مستوى العالم لأن كلامه لا فيه إبتذال ولا بتاع ولا كسكسي ولا حتى عنب أو بــــــلح وكمان راجل زى ما بنقول سفير للنوايا الحسنة لأن من أخر أخباره أنه هيسافر كوريا الشمالية يعمل هناك حفلة وده دليل على أن الفن والطرب خصوصا رسالة سامية لترابط الشعوب بعيدا عن السياسة
أما بقى عندنــــــا فالأخ شعبولا وابنه والباشا بعــــــرور وسعد بيه الصغير وصلوا بالأغنية الشعبية لقمة أو ممكن نقول لقاع الإبتذال والوقاحة والبيئة بجد - ده واحد بيغني للكسكسي والناس فاهمة هو يقصد إيه وبالرغم من كده لا رقابة عليه ولا يحزنون - طب ناقص بعد كده يغنوا عن إيه - عن واحدة داخلة الحمام ولا واحد عنده إسهال؟؟
الطرب الشعبي عندنا بقى رمز للأفراح الشعبية للطبقات الواطية وللحشاشين في الغرز والجماعة بتوع المهن الحرة والمساجين وسواقين التوك توك والميكروباص - بإختصار بقى يعبر عن فئة تتميز عن باقى أفراد الشعب بالجهل وقلة الزوق وكمان إنعدام الإحساس الفني بالرغم من إن نفس الفئة دي كانت موجودة أيام أم كلثوم وعبد الحليم ونجاة وعبد الوهاب وكان الشعب كله بيتجمع أدام الراديو بأختلاف طبقاته عشان يسمع الســـــــت وهي بتشدو بأجمل أغانيها اللي كانت ومازالت عايشة جوه كل مصري فينا
لكن عندهم الطرب الشعبي حاجة تانية خالص ومختلفة بجد - حتى مطربين الراب اللي بيشتموا في أغانيهم ليهم رسالة وصوت وجماهير مثقفة فاهمة فنهم ده وإيه رسالته - مش هما غاويين يعني قلة أدب على الفاضي والمليان يعني
إنما حد يقدر يقولي إيه التذوق الفني في (في لحـــم تاكله ..في لحم يــــاكلك ..لك لك لك لك) للأستاذ عماد بعرور؟؟
الواحد والله أتبضن من كل حاجة ومبقاش في حاجة كويسة نتكلم عنها - حتى الطرب بقى بــــــــــضان
وحسبي الله ونعم الوكـــــــــــــــيل

0 comments: